Mandskabet

Kina

Billeder Guillin-Li

Guilin

Efter 3½ dag i Xi’an tog vi fly til Guilin (små 2 timer, dis og smog hele vejen). Lufthavnen flot og meget ren, hvilket er generelt for alle lufthavne i Kina. Mange folk går rundt og fejer med riskoste og tørrer af, uanset om der er noget at feje op eller tørre af. Ingen restriktioner med hensyn til vand, knive m.m. i håndbagagen. Der var et skilt, hvor der stod at håndbagage kun måtte være 20 cm. i højden, hvilket dog ikke blev taget seriøst. Vi havde fyldte rygsække med og andre små kufferter. Restriktioner blev først overholdt i lufthavne med udenrigsfly.

Tog lufthavnsbussen ind til byen, den stoppede lidt før banegården – lige ved et hotel hvor personale overbeviste os om, at det var det bedste hotel. Vi fik et godt værelse til 3 for 220 Yuan/nat (ca.155 kr.) I hotellet var også et servicecenter, som ”solgte” os en sejltur på Li-Jang (Li-floden) til Yangshuo. Den tur havde vi besluttet, at vi ville på, men havde tænkt os at arrangere det selv. Vi lod os ”overtale” til en pakkeløsning med afhentning til båd, selve sejlturen og en bus tilbage. Vi ønskede desuden en overnatning i Yangshuo og fik at vide, at vi blot kunne opmagasinere vores bagage på hotellet, til vi kom tilbage. Desuden fik hun solgt os en dagstur med taxa/minibus og guide til at køre rundt og se hvad vi ønskede i omegnen. Der stod godt nok noget andet på slutseddel, men vi fik at vide, at det ikke betød noget J

Guilin er en mindre by på ca. ½ mio. indbyggere J med moderne indkøbscentre og butikker, men også en by med lokalt liv og handel, mange små butikker og gadehandlere, så turister føles ikke overvældende. Vi købte bananer hos en gammel mand, der havde sine bananer i en kærre som han gik op og ned ad hovedgaden med. Vi ville gerne ”runde op” da bananerne var utrolig billige, men nej – vi skulle ikke betale mere end kineserne gjorde – det tænkte vi med længsel tilbage på ved køb hos andre handlende senere J Flere smukke parker, mange træer og kalkstensfigurationer. I parkerne blev der udført tai-chi til levende musik og/eller bånd og en kvinde stod flere aftener og sang. På pladsen ved floden kørte et TV ved hjælp af en generator og forskellige sang til, mange stod rundt omkring, herligt. Om dagen var der flere som badede/svømmede i floden. Kom forbi en tandlæge i stueplan, han ordnede tænder med gardinerne trukket fra, så vi havde rig mulighed for at følge processen J. Masser af kulørte lamper og plastikpalmer med lys i om aftenen, festligt syn.

På centerpladsen er der et gigantisk verdenskort i rødt marmor. København er dog placeret i Skåne (det kan jo smutte). Margit fik kropsmassage, Jytte fodmassage, ret lækkert.

Trafikken en anelse mere ”velordnet” end i Beijing og Xi’an. Bilerne skifter ikke bane helt så heftigt. Det hændte endda at en enkelt bil stoppede for fodgængere, når de krydsede en forgængerovergang for grønt og bilisterne prøvede knapt så aggressivt at køre én ned.

Taxa’er starter på 7 yuan med et par km’s. kørsel.

Efter 1½ dag i Guilin skulle vi sejle til Yangshuo. Blev hentet og kørt ½ time til båden. Der var ca. 15 andre både, der skulle sejle samme vej på floden Li. Vejret startede med regn og dis, men gik over i smukt solskin. Det var en uforglemmelig smuk tur. Grønne kalkbjerge med lodrette sider, vekslende med få og mange toppe sammen. Sejlede forbi små landsbyer, små bambusbåde med fiskere og skarver, som blev brugt til at fange fisk med (mest for turisternes skyld)  andre små bambusbåde med varer eller turister, flade strækninger med rismarker. Et brudepar stod ude i floden og blev viet.

Vi sejlede ca. 53 km. og 4½ time. Gik rundt og kiggede på byen, turistet, men charmerende og smukke omgivelser. Mange små butikker og boder med lækre og flotte ting som lædervarer, skind, silkeskjorter, T-shirt (flotte kopivarer), sko, smykker m.m. Margit var til folklore-show om aften og vi gik rundt og så på hoteller, da vi gerne ville tilbage og være der nogle dage. Vi bestemte os for et lille charmerende kinesisk hotel og bestilte et værelse til vi kom tilbage.

Da vi dagen efter ville tilbage med den bus vi havde betalt for, var der ikke plads så vi tog en ekspresbus.

Dagen efter var vi parate til vores dagstur i omegnen af Guilin. Det viste sig at det var en bytur med max. 100 kørte km. Det var ikke det, vi havde bestilt og vi havde selv udforsket byen, så efter nogen diskussion fik vi pengene tilbage også for billetterne tilbage fra Yangshuo.

Vi tog i stedet en bus til Rørfløjtedrypstenshulen, den største og flotteste drypstenshule, vi har set. Ville have besøgt Folklore Center for at se minoriteters levevis og byggestil. Desværre var stedet lukket ned – for få besøgende?

Margit og Jytte fik fodmassage samt mani- og pedicure.

Vi spiste flere gange på den samme restaurant, som var helt superb (Yi-Yuan, anbefalet i Lonely Planet). Prøvede forskelligt kød og fisk og grøntsager, men holdt os til de samme ris med æg og forårsløg, mums. Den generelle pris for os tre med kinesisk øl til maden var 100 yuan (ca. 75 kr.)

Vi spiste dog en dag på restauranten overfor hotellet. En frokost bestående af bensplinter, sener og fedt – en anderledes oplevelse.